חומר מקצועי

ימין או שמאל? איך לבחור את הצד המהיר

17/10/2013
איזה צד ירוויח בתחילת השיוט? זאת הבחירה שבדרך כלל הכי חשובה וקשה בשיוט. טקטיקן ה america's cup גרי ג'ובסון מציע את עצותיו לקבלת ההחלטה.

איזה צד ירוויח בתחילת השיוט? זאת הבחירה שבדרך כלל הכי חשובה וקשה בשיוט

טקטיקן ה america's cup גרי ג'ובסון מציע את עצותיו לקבלת ההחלטה.

 

בחירת הצד המהיר בתחילת הצלע הראשונה בשיוט הוא קריטי, כדי לקפוץ בשלב מוקדם לצמרת הצי, וזה דבר שבדרך כלל אפשר לצפות. למידה מדוקדקת, גישה ממושמעת, וקצת אומץ לקבל החלטה הם המרכיבים הנחוצים.                  

לשייטים מעטים יש את המשאבים ששייטי ה america's cup נהנים מהם, אבל גם בחוף וגם במים לפני הזינוק, אתה יכול לעשות קצת שיעורי-בית כדי לעזור לך לקבל את ההחלטה הנכונה.

אם השיוט בים פתוח, תבדוק את טבלאות הזרמים ואת התחזית בעיתון או באינטרנט, לפני שאתה יוצא לים. כך את הזמן לשאול שייטים מקומיים למה לצפות, יותר מהרוחות הרגילות ומידע על הזרמים, יכול להיות שתלמד דברים מפתיעים. באגם אחד במרכז ארה"ב, הפרות שעל קו החוף פונות עם הראש למורד הרוח, וככל שהרוח חזקה יותר, הן מצטופפות יותר. בניו-פורט, ארה"ב, טיפות טל על הדשא בשעת בוקר מוקדמת, מצביע על כך שתהיה רוח דרומית מערבית חזקה. חלק ממה שתשמע לא יועיל לך לבחור את הצד המהיר, אבל התהליך תמיד יעזור לך להתחבר לאזור השיוט.

ברגע שאתה יוצא לים, אותו דבר נכון לגבי צפייה ברוח. בצע מעקב אחרי שינויים ברוח על ידי קריאת מצפן, כולל זמני החילופים. ואז לפני הזינוק סרוק את הים ביסודיות. נסה לראות כתמים כהים על המים אשר מצביעים על יותר רוח או השפעה משמעותית של הזרם. צפה בכל חלק של האופק בזמן אחר, עמוד בסירה כדי לצפות על הים מזווית גבוהה יותר, השתמש במשקפי שמש בעלי polarized מפני שהם עוזרים לנגד את צבע המים, ותן לעינך למצמץ בטבעיות. יש הרבה דרכים לעקוב אחרי הרוח: דגלים, עשן על החוף, סירות מפרש באזור התחרות, ציפורים ממריאות, שינוי בתנועת המים, והכיוון של סירות עוגנות, כמו גם המתחרים שלך. הסתכל אם סירות בצד אחד של המסלול נראות ביותר רוח.

כשאתה מסתכל לכיוון הרוח, חלק את הצלע לשלושה חלקים, ימין אמצע ושמאל. לאחר כמה דקות של למידה, נסה לנחש איזה צד נראה מועדף. בחר חלק שתלך אליו, ותאמת את הניחוש מול הנתונים שאספת, זה החלק של לתת לעצמך את האומץ לקבל את ההחלטה. האינסטינקט הראשוני שלך בדרך כלל יהיה נכון.

עכשיו בצע ניסוי, הדרך הטובה ביותר היא לבצע בדיקה עם מתחרה. כשאתה מפליג קדמית לצד אחד, הוא יפליג לצד השני, לאחר שתי דקות, כל אחד מסתובב. שים לב איזה סירה מרוויחה, ולאחר החצייה, המשך לכיוון הצד השני לעוד שתי דקות. הסתובבו ביחד ובחצייה שימו לב להבדלים. 

חזור לאזור הזינוק ובצע שנית מבט על הים. שאל את עצמך, האם הרוח שונה עכשיו? המפתח בשלב זה הוא לבחור צד אחד שנראה מועדף. לפעמים אתה עלול לחשוב שתקבל חילוף טוב בצד אחד אבל יותר רוח בצד השני. אם זאת הבחירה, אני מעדיף ללכת לצד עם היותר רוח, כי זה מעניק לי יותר מהירות ולרוב, יותר אופציות.

תכנן את אסטרטגיית הזינוק שלך כך שתגיע לצד שמועדף בעיינך. אם התוכנית שלך היא להפליג לצד ימין, זנק בצד ימין, ככל שאתה פחות בטוח בהחלטה שלך, כך אתה צריך לזנק יותר באזור אמצע הקו, (ראה ציור).

אחרי שהשיוט החל, פנה לצד שלך במלוא המהירות, צודק או טועה, מהירות תמיד משתלמת. טקטית, ההחלטה הכי חשובה שלך עכשיו היא לאיזה צד מפליג רוב הצי, ולחשוב אם להמשיך או להחליף צד. האינסטינקט הראשון שלי הוא תמיד להמשיך עם הבחירה הראשונה שלי. אבל התנאים משתנים, כך שאחד מאנשי הצוות צריך להמשיך לנתח אם אתה מפסיד או מרוויח, אם אתה מחליט שהצד שלך מפסיד, תוך דקה או שתיים, זה הזמן להסתובב ולהישאר במגע עם המובילים. 

סיבה אחת יכולה להיות שרוח חדשה מגיעה מהכיוון השני, או שאולי כמה סירות מרוויחות המון. אבל לפני שאתה מבצע משהו, שאל את עצמך:" האם הרוח החדשה עדיין תהיה שם כשאגיע?" אם יש לך אילו שם ספקות, תמנע מלרדוף אחרי הרוח החדשה. אם אתה מחליט ללכת לשם, תבחר נקודה בדיוק אחרי סירה שחצתה אותך בחרטום או צמוד בירכתים. הסירה הזאת תהפוך להיות חוסמת בשעה שתחצה את הצלע. זה בסדר להסתובב מאחורי סירות אם אתה רואה רוח טובה יותר, הפסד מוקדם יכול להיות מתורגם לרווח גדול מאוחר יותר.

מהי הטעות הגדולה ביותר ששייטים עושים כשהם מחליטים להחליף צד? לחזור בהם שנית ולהסתובב שוב. הסיבוב הנוסף גורם לך ליפול הרבה אחורה, וההתלבטויות שלך יגרמו לזה להיות יותר קשה לחזור לצמרת.

אחר-כך בשיוט, צפה בחילופים קבועים או בהשפעות הזרם (אפשר לראות חילופים שיגיעו לפי כיוון תנועת המים) ולפני שמתכוננים לרדת למלאה, תחשוב על מה שלמדת בקדמית. כשאתה חוצה קטע במים שנראה שונה, או קופצני, נסה לנתח את הביצועים שלך. אם אתה לפתע מפליג לאט יותר מהסירות בצד השני של המסלול, תשקול להסתובב חזרה לצד השני.

לפני כמה שנים, בשיוט מבחנים אולימפיים בפיין, למדתי את הערך של לצאת לים מוקדם ולהיות אמיץ כדי להאמין במה שגיליתי. בזמן שעשיתי בדיקות ים, גיליתי פס של זרם, בחצי השני של הקדמית, שבו המים זרמו לכיוון המצוף קדמית. לאורך כל השבוע של התחרות, צד ימין היה מועדף הודות לחילוף ימני צפוי. אבל בשיוט הזה, לאחר הזינוק, הלכתי שמאלה וחציתי את השיוט בזמן שכל הצי המשיך ימינה כרגיל. הקפתי את המצוף קדמית עם יתרון גדול.

אל תשכח איזה צד של המסלול היה מועדף כשאתה מתחיל לחשוב על אסטרטגיה למלאה. הרבה לפני ההקפה של מצוף הקדמית, תכריז אל איזה צד אתה רוצה להפליג במלאה, ואם אתה צריך לבצע הרמה רגילה או לבצע מהפך ואז הרמה. החוק שלי הוא שאם צד שמאל מרוויח במלאה ב-15 מעלות או יותר, מהפך ואז הרמה היא אופציה טובה יותר, למרות זאת, בחלק מהדגמים, יהיה יותר משתלם להרים, להאיץ למהירות מלאה, ואז לבצע מהפך, תהיה ערני לשמור על אויר נקי.

דברים שתלמד בחוף יוכלו לעזור לך בים. כשאתה לומד מה מצליח, תשים את הידע הזה בתוך התוכנית שלך לשיוט. תכתוב הערות לתחרויות בעתיד. לאחרונה הפלגתי בתחרות קולג' בשיקגו. עיינתי במחברות שלי אחרי שהפלגתי באזור הזה ארבע פעמים לפני הרבה שנים. כשהתחלתי להפליג הייתי מופתע לגלות שהתצפיות הישנות שלי עדיין נכונות. למעשה, הן עזרו לי לנצח את התחרות. אחרי הכול הוספתי כמה משפטים חדשים למחשבותיי הצעירות למקרה שאצטרך שוב לבחור צד בשיקגו.